Published on 3 June 2019
Zijn zinnige bedrijfsuitjes zinvol?
Koken voor dak- en thuislozen? Klussen in een opvanghuis voor vluchtelingen? Zijn dat uitjes om vrolijk van te worden?
Veel bedrijfs- of teamuitjes staan in het teken van gezelligheid en teambuilding: een barbecue, sportdag of paintballen. Wij horen steeds vaker dat bedrijven ‘iets’ sociaals willen doen. Dat doen ze niet om hun imago op te krikken. Ze willen graag iets terug doen voor de maatschappij. En medewerkers zelf vragen ook steeds vaker om een andere invulling van de uitjes.
En wat daar nog bij komt is dat samen klussen of koken leidt tot onderlinge verbondenheid en trots. Je bent in een andere omgeving, praat over andere dingen en werkt samen op een andere manier. Los daarvan, dit soort uitjes zijn gezellig, leuk en vaak ook nog inspirerend. Win-win zeggen wij.
En de vluchtelingen of ouderen waarvoor wordt gekookt? Heeft dat wel zin? Wat levert een middagje nou op?
Uit eerdere ervaringen van onze samenwerking met sociale organisaties zoals het Leger des Heils weten we dat de interesse, openheid en het respect vanuit de bedrijven al veel oplevert. Het contact tussen deze ‘verschillende werelden’ is niet vanzelfsprekend. Een persoonlijk gesprek of gezellige middag doet veel voor de eigenwaarde. Net als de waardering voor hun, vaak onzichtbare, werk.
Dus ja, een zinnig bedrijfsuitje is zeker zinvol. En leuk!